פסקי דין בית המשפט העליון

כל כרטיס מציג בקצרה את עיקרי פסק הדין. הנה דוגמה מהפסיקה הראשונה בעמוד — ריחוף/לחיצה על תווית הסבר מדגיש את האזור המתאים בכרטיס.

רע"א 1820/00

יוסי ברזם ואח' נ. ראש עיריית הרצליה

עתירה נגד עיריית הרצליה ורשת אורט בנוגע להפעלת בית הספר התיכון יד גיורא ותוכניות הלימודים בו.

נמחק (התייתרות/חוסר עילה/סעד תיאורטי) ?
תאריך פרסום 14/06/2000 — תאריך פרסום פסק הדין על ידי בית המשפט.
סוג התיק רע"א — רשות ערעור אזרחי.
מספר התיק 1820/00 — פורמט ישן: מספר סידורי / שנה.
נושא/קטגוריה חינוך — לחיצה על התווית מציגה את כל פסקי הדין באותה קטגוריה.
שם התיק (הצדדים) שם התיק כולל את שמות הצדדים. הקיצור "נ׳" שביניהם = "נגד".
תמצית הטענה / עתירה / ערעור עתירה נגד עיריית הרצליה ורשת אורט בנוגע להפעלת בית הספר התיכון יד גיורא ותוכניות הלימודים בו.
החלטת בית המשפט נמחק (התייתרות/חוסר עילה/סעד תיאורטי) — ההכרעה התייתרה — אין עוד צורך בהכרעה שיפוטית.

הסבר זה לא ייפתח אוטומטית בביקורים הבאים. תמיד אפשר לפתוח אותו שוב מהפס בראש הרשימה.

רע"א 1820/00

יוסי ברזם ואח' נ. ראש עיריית הרצליה

עתירה נגד עיריית הרצליה ורשת אורט בנוגע להפעלת בית הספר התיכון יד גיורא ותוכניות הלימודים בו.

נמחק (התייתרות/חוסר עילה/סעד תיאורטי) ?

סיכום פסק הדין

העותרים, הורים ותלמידים מבית הספר אורט יד גיורא בהרצליה, הגישו עתירה לבג"ץ נגד עיריית הרצליה, רשת אורט ומשרד החינוך. העתירה נגעה לחששות ההורים בנוגע לעתיד בית הספר ותוכניות הלימודים הטכנולוגיות. במהלך הדיון הגיעו הצדדים להסכמות שקיבלו תוקף של הודעות לבית המשפט. העירייה התחייבה להקים תיכון חדש במתחם אורט שישלב חינוך טכנולוגי, ורשת אורט התחייבה להכיר בלימודים בכפוף לפיקוח משרד החינוך. לאור הסכמות אלו, בית המשפט הורה על מחיקת העתירה.

סוג הליך רשות ערעור אזרחי (רע"א)
הרכב השופטים מ' חשין, ד' ביניש, א' ריבלין
בדעת רוב 3/3

ניתוח פסק הדין

תובעים

  • יוסי ברזם
  • לירון ברזם (קטין)
  • אבי שטיין
  • לירן שטיין
  • מרדכי ליפשיץ
  • טל ליפשיץ

נתבעים

  • ראש עיריית הרצליה
  • חיים בן עמי, עו"ד מנכ"ל רשת אורט
  • משרד החינוך

טענות הצדדים

טיעוני התביעה
  • דרישה להבטחת המשכיות תוכניות הלימודים הטכנולוגיות של רשת אורט בבית הספר החדש.
טיעוני ההגנה
  • התחייבות העירייה להקמת תיכון חדש במתחם אורט תוך שילוב אוריינטציה טכנולוגית.
  • התחייבות רשת אורט להכרה בלימודים בכפוף לפיקוח משרד החינוך.
מחלוקות עובדתיות
  • מחלוקת סביב עתיד בית הספר יד גיורא והמשכיות תוכנית הלימודים הטכנולוגית.

ראיות משפטיות

ראיות מרכזיות שהתקבלו
  • מסמך הסכמות עיריית הרצליה לבקשות הורי התלמידים (נספח מש/א).
  • הודעת אורט ישראל מיום 14.6.2000.

שלב ההליך

עתירה

סכום הוצאות משפט

0

הוראות וסעדים אופרטיביים

  • מתן תוקף להסכמות הצדדים כפי שפורטו במסמכים שהוגשו לבית המשפט.

סכום הפיצוי

0
שאל עם ChatGPT

פסק הדין המלא

בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק בג"ץ 1820/00 בפני: כבוד השופט מ' חשין כבוד השופטת ד' ביניש כבוד השופט א' ריבלין העותרים 1. יוסי ברזם 2. לירון ברזם (קטין) 3. אבי שטיין 4. לירן שטיין 5. מרדכי ליפשיץ 6. טל ליפשיץ נגד המשיבים: 1. ראש עיריית הרצליה 2. חיים בן עמי, עו"ד מנכ"ל רשת אורט 3. משרד החינוך תאריך הישיבה: י"א בסיון תש"ס (14.6.2000). בשם העותרים: עו"ד מתי ברזם בשם המשיב 1: עו"ד רענן הר-זהב בשם המשיב 2: עו"ד אהרון פולק בשם המשיב 3: עו"ד אברהם ליכט פרוטוקול עו"ד הר זהב: מעבר להודעה שהיגשנו בנושא בית הספר התיכון החדש שיופעל במתחם יד גיורא - הוא התיכון החדש המתוכנן בהרצליה - מצהירה המשיבה 1 כי בית-ספר תיכון זה ישלב אוריינטציה טכנולוגית בחינוך הומניסטי. אין באמור לעיל כדי לפגוע בזכותה של המשיבה 1 להעביר את התיכון החדש למתחם אחר. ראש העיר הרצליה, הגב' יעל גרמן: אני שמחה שאני יכולה להופיע בבית המשפט ולומר שאני סומכת את ידי על כל מה שכתוב במסמך. יש לי מחוייבות אישית, כראש העירייה, ומחוייבות של העירייה, לבצע את כל ההתחייבויות הכתובות במסמך. בעיניי, הילדים שלומדים באורט הם הילדים שלנו, ואנו נדאג להם. התיכון החדש שיוקם - בנוסף לשני בתי הספר התיכונים הקיימים - יוקם במתחם אורט, ותלמידי אורט ישמשו כגרעין לתיכון החדש. אם וכאשר נצליח להעביר את בית הספר למקום חדש, יעברו התלמידים לאותו מקום אף-הם. אני מקווה שאנו פותחים דף חדש, ואני פונה להורים בבקשה כי נמחק את העבר, ושהרגשות הרעים שהיו לנו ולא הוסיפו לעניין, ייעלמו, ובשיתוף פעולה נפעל למען הילדים. פסק-דין רשמנו לפנינו את ההסכמות שהושגו בין העותרים (ובנוסף להם תלמידים אחרים של בית הספר אורט יד-גיורא והוריהם), לבין עיריית הרצליה, במסמך שכותרתו היא "תלמידי אורט יד-גיורא החדש - הסכמות עיריית הרצליה לבקשות הורי התלמידים". מסמך זה צורף להודעת ראש העירייה מיום 4.6.2000 כנספח מש/א, והעתקו מצורף לפסק-הדין. עוד רשמנו לפנינו את "הודעת אורט ישראל מיום 14.6.2000", שהעתקה אף-הוא מצורף לפסק דין זה. אחרון וחביב מכל: שמענו בסיפוק את הודעתה של ראש עיריית הרצלייה - אשר השמיעתנו על-פה בעת הדיון - ואנו סמוכים ובטוחים כי בעלי הדין שלפנינו עלו על דרך הישר וכי העותרים והרשויות יעשו את המיטב והמירב כדי להיות לעזר לתלמידי בית הספר אורט יד-גיורא. בכפוף לאמור לעיל, ובהסכמת בעלי הדין כולם, אנו מורים על מחיקת העתירה. ניתן היום, י"א בסיון תש"ס (14.6.2000). ש ו פ ט ש ו פ ט ת ש ו פ ט העתק מתאים למקור שמריהו כהן - מזכיר ראשי חכ/ הודעת אורט ישראל מיום 14.6.2000 מוסכם על העותרים כי המשיב 2 תהיה אורט ישראל ולא המנכ"ל אישית. אורט ישראל חוזרת על הודעתה האחרונה לבית המשפט הנכבד, וכמובן תעמוד מאחוריה. בנוסף, ולאור הודעת משרד החינוך כי מפקח מטעמו יבדוק ויאשר בכתב לאורט ישראל, כי בבית הספר התקיימה תכנית הלימודים הנהוגה בנושאים הטכנולוגיים באורט ישראל (ולעניין זה - אורט ישראל תעדכן את המפקח לגבי תוכניות הלימודים הרלבנטיות), ולאור הודעת המשיבה 1 כי תנהיג בבית הספר את תכנית הלימודים של אורט ישראל (להלן: תכנית אורט) לגבי תלמידי אורט יד גיורא לשעבר בהתאם ובכפוף להסכמות בינה לבין העותרים, וכי בית הספר החדש יעביר בכתב דיווח מלא על ביצוע תוכנית אורט למפקח מטעם משרד החינוך, וככלל ישתף פעולה עם המפקח - אורט ישראל מסכימה להוסיף על גבי תעודות התלמידים שיהיו מעוניינים בכך את חתימתה כמי שלמדו בהתאם לתכניות רשת אורט ישראל בנושאים הטכנולוגיים. כל האמור לעיל חל ומתייחס אך ורק על תלמידי יד-גיורא דהיום שימשיכו ללמוד בבית הספר החדש בשנת הלימודים תשס"א ותשס"ב. (-) (-) (-) --------------- ----------------- ------------------ רענן הר-זהב אהרן פולק, עו"ד מתי ברזם, עו"ד ב"כ משיבה 1 ב"כ אורט ישראל ב"כ העותרים